Sabtu, 28 November 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA!

Khamis : Aku MC.. MC memang sebab kurang sihat + jaga anak2 yang terpaksa dok rumah bila nursery tutup utk cuti raya. Apa jer yang aku buat bila sakit-sakit badan dan jaga anak-anak yang lasak.. hehe. Lewat petang ada appoinment dengan paedtrician Aimy lagi. Sebab ubatan Aimy dah nak habis, batuk dia semakin teruk. Jadi terpaksa pergi juga untuk amik ubatan dan check paru-paru dia sebelum teruk musim raya ni.

Sampai di DEMC, alhamdulillah tak ramai yang menanti giliran. Dr Koshy check paru-paru Aimy..alhamdulillah masih di peringkat awal. Belum banyak kahaknya.. Bagus kata doktor, datang awal senang I nak rawat. So doktor bg ubatan. Sementara tunggu GL dari insurans pejabat cik abang, sempat kami bergilir solat maghrib. Sebaik saja semua selesai, kami terus ke USJ 2. Pergi ke Klinik Eastern, klinik yang biasa aku ambil ubat utk eczema aku. Ku bawa sekali budak berdua tu masuk cek batuk mereka. Masing2 dapat ubat, aku dapat ubat serta kena jep..and MC ;)

Singgah Mydin, beli barang apa yg kehabisan kat umah. Sekejap jer pun.. dah bawa aimy kan.. Ayahnya takmo tunggu dalam kereta, so kena cepat. Cari apa yang bebetul nak beli dan anak-anak mahu. Selesai, terus balik. Singgah tapau makanan.

Jumaat
Patutnya sepagi lepas solat raya, kami terus gerak ke Jinjang. Tapi ntah apa dibuat lelama dek cik abg di surau. Aku nak bersiap pun payah bila si kecik dah bangun. Akhirnya, 11.30 pagi kami bertolak ke Jinjang. Tiada apa pun.. lepak jer umah MIL, makan-makan, borak-borak, gurau senda, melayan bebudak main..pastu makan lagi haha. Anak-anak sakan main laa. Aimy pun bukan main happy..Dilayan dek MIL..suka laa dia..hehe. Malam kul 11++ baru balik. Tu pun sempat round taman perumahan MIL.. sebab anak sedara cik abg sibuk numpang ajak round. Sekali Uncle dia saja jalan jauh sket dan pusing arah macam nak balik...suspen dia...takut sampai nangis. Maklumlah dia manja, anak sorang..tak pernah renggan ngan famili sendiri..mau tak takut hahaha. Siap dia nak pulas stering kereta suruh unclenya pusing balik..hahaha. Adoii laa...kesian ada, nak gelak pun ada.. Jahat cik abg aku haha.

Sampai rumah dah 12++.. Aimy pantang diangkat jaga jer dia. Adani memang tak tido dalam kereta. Alesha pulak nak kencing bila dialih tempat tido. Suruh mereka dua salin baju sebelum tido. Memula semua berjalan lancar. Aimy pun kepenatan terus tido. Sekali kul 3-4 pagi, dia mula batuk. Pukul 4 ++ semakin teruk dan berpanjangan.. tak berhenti-henti dia batuk dan batuk lagi..! Aduss risau dah aku.. Kejap-kejap angkat, tepuk belakang dia.. tidurkan semula. Dia bertenang 2 minit.. batuk teruk semula. Bagi inhaler semua. Kul 5 masih tak berhenti batuknya...malah lagi teruk bila suhu badannya meningkat mendadak. PAdahal baru setengah jam sebelum aku check 36.8C. Sekali kul 5 cek, dah jadi 38.7C.. Takut aku tgk angka tu. Terus kejut cik abg suh amikkan ubat dan towel kecik yang dibasahkan. Terusan tak tidur kami berdua. Lepas solat subuh, aku tengok aimy dah bertenang.. Suhu pun dah turun 38.1C. Batuk sesekali jer. Lama aku tertido kembali lepas kejutkan cik abg solat subuh.

Sabtu
Pagi aku terkejut bila senak perutku ditendang aimy. Huh dah kul 9 pagi!! hahaha.. cek suhu aimy...alhamdulillah dah 36.5C...syukur sangat. Dia pun ceria mengejutkan orang dgn suaranya. Kakak adaninya terjaga, sibuk main dengan adik. Kejut cik abg, kelam kabut dia gi mandi, mana taknya.. dah terlambat nak join korban di surau. Tapi sempat lagi cik abg belikan roti canai utk kami. Masa dia gi dah sesi memotong daging. Terus jer dia join. Aku seperti selalu, tak dapat pergi, dok laa rumah jaga anak-anak hehe. Kemas apa yang patut time aimy dah tido semula..

Lepas mandi, lagi lama aimy tido. Sempat aku membersihkan diri dan cuci toilet bawah sket. Dengar cik abg balik. Dia sibuk nak bawak Alesha dan Adani gi surau, makan kenduri. Siapkan mereka.. mereka ikut ayahnya. Aku mula buka internet hehe. (padahal ada kain ni nak dilipat haha)

Lepas solat zohor, mereka makan kenduri. Kul 2 ++ baru mereka balik, bawa sepinggan nasi untuk aku hehe..alhamdulillah rezeki.. takyah masak hari ni hehe.

Mata dah layu bila kenyang..so apalagi, lain kali sambung... ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular