Selasa, 27 April 2010

Satu perjalanan pengalaman..

Pada waktu dan ketika ini (9.30pm - 27 April), aku hanya tinggal dengan anak-anak. Cik Abang bawa bibik mendapatkan semula passportnya. Semalam mereka dah pergi. Tapi tak jumpa di mana rumah, bibik dah tersalah tunjuk arah dan dah tersasar sampai ke Kuala Kubu Baharu. Berdebar jer bila mereka pergi. Takut mereka berjumpa orang 'jahat'.. huhu. Mereka menuju ke Serendah. Nama insan yang di cari Piqa - orang tengah. Tapi rumahnya entah di mana, yang tahu hanya bibik dan Nizal serta Jaja - majikan baru bibik. Tapi semalam, masa cik abang call Nizal/Jaja.. tiada jawapan. Sms pun tak berjawab. Balik semalam, cik abang guna sim kad yang bibik dapat dari orang tengah tu. Mereka cari nombor yang boleh dihubungi di sana. Terjumpa satu nombor yang dipanggil 'Pakcik' oleh bibik. Cik abang try call (ketika ini aku dan anak-anak dah tertidur), dapat. Bibik yang berbual tanya di mana rumah tu, alamatnya. Tapi pakcik tu cuma cakap Taman Teratai. Bibik tanya orang tengah tu ada ke? Pakcik jawab ada. Bibik jawab dengan Piqa. Saja bibik cakap nak pinjam duit, nak hantar ke kampung. Anaknya memerlukan. Bibik kata majikan Ampang tak bayar gaji. Orang tengah jawab, dia tiada duit. (Aku tak sure ayat sebenar, ini ayat yang cik abang cerita balik pada aku pagi tadi).

Ini kali kedua mereka pergi. Kali ni pergi berbekalkan maklumat pakcik dan maklumat yang aku google lunch hour tadi. Memula tanya cik abang, dia kata Nizal - (majikan baru bibik) cakap Taman Tasik Permai. Aku search.. macam ada. Tapi bila guna Google Map, tak nampak pun. Last aku selidik sendiri. Tengok taman perumahan yang berdekatan dengan Serendah Golf Club dan Stesyen KTM Komuter Rawang. Sebab bibik kata dalam RM15 tambangnya. Jadi aku jangkakan tak jauh. Kata Nizal rumah teres. Tapi bibik bagitahu cik abang, rumah kampung. Aik percanggahan maklumat ni..huhu. Aku cakap kat cik abang, bibik tak reti nak bagitahu rumah tu jenis apa kut haha..biasalah bibik, lain benar istilahnya hahaaha. Aku cakap kat cik abang, yang aku agak ada 2 kawasan. Taman Tasik Teratai atau Kampung Dato Harun. Sekali cik abang cakap.. haa betul laa Taman Tasik Teratai. Pakcik tu cakap Taman Teratai, sebenarnya Taman TAsik Teratai kut. BINGO!! So aku suruh cik abang pula google map dan print bawa balik. Aku tak leh print, nanti terlalu personal haha. Ofis aku tu pasal printing pun dah control cam nak rak..nyampah aku! haha.

Jadi petang tadi, cik abang bawa balik. Kami tunjuk kat bibik. Tak reti dia tengok plan dongakan hahahha.. Aku siap cakap, bibik anggap kita tengok dari langit/awan... Baru dia faham.. dia kata ..ya betul laa.. di sini. rumahnya di sini. Haa ni taman perumahan bik, mana ada rumah kg? "Iya, tapi tak cam gini rumahnya.. tapi rumahnya dari hujung ke hujung sama aja tiada sekatan.." Bertuah ko bik.. aku dah agak dah.. cik abang yang tak faham dia ke, dia yang tak faham cik abang tanya hahaha.

Lepas maghrib, pas mandi, solat dan makan.. cik abang bertolak ke pejabat adiknya. Adiknya bersama kawan mereka sorang memang membantu dari semalam. Jasa kalian kami kenang... Moga Allah lindungi kalian.. Amin. Sebenarnya, kawan mereka si R**** ada contact di Bukit Aman. R**** ajak cik abang ambush jer.. Tapi cik abang kata, takpe.. kita minta cara baik dulu. Kalau tak ok, baru panggil yang standby tu. R**** tu bukan apa, sebab sindiket macam ini la yang menwujudkan perdagangan warga asing di Malaysia ni. Semuanya untung atas angin jer. Memang benar, tapi tunggu bila semua dah selamat.

Tadi aku relax jer.. Ni tetiba aku berdebar. Terus teringat nak tanya khabar. Kebetulan mereka baru sampai. Patutlah aku berdebar haha.. instinct kuat oo... haha.

turutan sms cik abg :

21.41 : Baru sampai
21.44 : Bibik kat dalam. Abang tunggu luar
21.51 : Alhamdulillah paspot dah dapat
21.55 : Ada. Semua ada. Abang nak jumpa pika nak say tq tp dia takut nak jumpa


HAHAHHA.. tau takut, ingat pak polisi ka? hehehe
Wah gelak besar aku dah dapat yaa.. sebelum tu kecut perut dan gabra haha. Ikutkan hati, nak jer ikut. Tapi siapa laks nak jaga anak. Takkan nak bawa anak-anak ke tempat bahaya gitu.. huhu TIDAKKK...

Depa singgah makan di Rawang dulu sebelum bertolak balik.
Apa pun SYUKURRR ALHAMDULILLAH..

2 ulasan:

  1. Alhamdulillah..selesai lg 1 perkara.
    ko simpan pasport tu baik² tika.
    ko khabor kat bibik betapa pentingnya pastport tu pada dia n ko ..
    kalau nak minta cara baik , ko akan lepaskan dia cara baik.
    mudah² x terpesong lagi pikiran dia ..

    BalasPadam
  2. saspen betui ms mula2 ayat akak tu kekekekek...rs tak sabo nak tau smp abis. alhamdulillah dipermudahkan semua urusan...sonok bacanye ;)

    anywy hepi belated besday to aimy dgn kakak alesha...muah muah sket dr auntie :)

    BalasPadam

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular