Ahad, 25 April 2010

Allah Maha Mengetahui II...

ALLAH SWT MAHA MENGETAHUI SETIAP KEJADIAN YANG BERLAKU. InsyaAllah

Malam Jumaat sebelum aku balik ke rumah untuk bekerja Jumaat tu.. aku dapat SMS dari bibik yang lebih kurang berbunyi "Puan ampunkan bibik dunia akhirat. Tapi nasi dah jadi bubur". Kemudian sebaik aku sampai di rumah, borak-borak dengan mak aku yang keseorangan di rumah, dia ingatkan aku pasal nota ringkas yang ditinggalkan Bibik. Aku pergilah ambil di almari bilik bibik.. ada dalam sampul duit raya. Ayatnya lebih kurang berbunyi, "Maafkan bibik Puan. Memang puan baik dan ... (aku tak faham). Kerja bibik tak kena. Kerana bibik memang bodoh. Semua kerugian Puan Allah yang balas. Assalammualaikum". Aku balas gak sms, kasi dia sedar sikit..dan setakat itu saja.

Kelakar pula bila Alesha yang membaca nota bibik, dia pula menulis nota untuk bibiknya.. antara kandungan nota Alesha berbunyi (lebih kurnag laa tak ingat sangat).. "Bibik.. kenapa bibik lari balik kampung Indon tak ajak alesha. Alesha nak ikut. Alesha sayang bibik. Bibik balik laa rumah, Alesha janji tak kacau bibik dah.." Ada lagi dia tulis.. aku dah tak ingat. Pastu yang lagi kelakar bila Alesha masukkan nota itu ke dalam sampul duit raya juga, dan selitkan di celah lapik dalam almari bibik dan bua lakonan kata ada lagi nota dari bibik untuk ibunya hahahha. Bertuah punya budak..

HAri sabtu 17 April, ramai yang melawat Aimy di hospital. Semua geram bila cik abg bagitahu pasal sms bibik dan mak bagitahu pasal nota bibik hahaha. Aku waktu ini dah kurang kecewa dah.. walau jumaat sebeleum masih terasa sedih. Sempat kami sambut harijadi Alesha dan Aimy dengan hanya sebijik kek. Tu pun suami Anna hantar selepas maghrib dan belum berbayar hingga kini (semalam nak bayar, baru perasan tiada no akaun Anna.. tadi pun tengok di blog tiada tertera.. jadi sms dia tetengah malam minta no.. Confirm dah tidur haha). Jadi sesiapa yang datang malam ada laa rezeki hehe. Sebab semua adik beradik, aku dengan kewangan yang amat terhad.. beli laa juga pizza domino yang ada sebelah hospital nak jamu mak ayah, adik-adik dan ipar serta anak sedara. Tak sampai hati pula... Apa pun seronok juga makan cam koboi jer.. Tiada pinggan, tiada pisau kek, tiada sudu garfu..semua main belasah jer hehe. Paling tak best, tiada gambar yang elok sebagai kenangan, tambah Alesha tak mahu bergambar ketika itu.. terlalu ralit dia dengan game di internet.. bertuah tul!!

Minggu ni di pejabat hari Selasa dan Rabu pula ada kelas mengaji waktu tengahari. Ketika tengahari rabu, sebaik sahaja guru mengaji usai membaca doa penutup dan kami sedang berkemas. Cik abang call. Dia tanya tengah buat apa? Boleh bercakap ke? Kemudian dia cakap (sebelum tu macam aku dah tahu apa dia nak cakap haha).. "Bibik sms abang tadi. Nak kerja balik ngan kita. Nak balik. Macam mana? Tadi abang call lepas dis sms. Nangis-nangis minta ampun. Dia di bawa ke dua tempat dek teman katanya. Kena tipu teman. Entahlah abang tak faham sangat dia cerita. So macam mana? Call laa dia balik.. tanya macam mana.. " Aku terus berdebar dada.. kembali runsing pala aku.. cam tak tentu arah rasa.. aduhaii.. Aku cakap kat cik abg, aku nak tanya kak ina dulu macam mana.. nantilah update dia.

Lepas keluar bilik meeting yang dijadikan bilik mengaji tu, aku ke cafe dulu membeli makanan. Tapi dek tak lalu makan.. aku beli pisang goreng dan keropok lekor jer. Terngah berfikir-fikir, bila nak cakap ngan kak Ina.. Last aku decide masa tu gak aku singgah tingkat 1 cari kak Ina. Nasib kak ina ada tak keluar ke mana-mana tempat customer. Aku lambai kak ina, dah muka cuak kak ina. Cam dapat agak aku nak bercakap pasal bibik. Aku cerita semuanya.. kak ina kata jom kita call.. Kak Ina pun call.

Aku dah tak larat nak taip... esok jerlah.. dah kul 5.20 pagi nih!!

to be continued...

26 April 12.40am.

Kak Ina yang tak sabar nak call dia.. Aku dok masih ding dong fikir nak call ke tak, tanya pendapat kak ina sebagainya. Aku dengar jer kak ina berbual dengan dia. Kemudian dia nak bercakap dengan aku pula.. Aduhai terus nangis dia bila dengar suara aku. Ni yang aku nak elak ni, mana taknya.. dah pasti aku tak menahan menangis sama hahaa. Dia cakap hidup dia tak senang, rasa bersalah menghantui diri. Asyik teringat janji dengan puan dan terutamanya teringat Aimy. Pandang apa saja teringat Aimy.. Buat apa saja terasa bersalah dan dosa pada puan katanya. Aku cakap tak lama dengannya, dah dia pun nak sambung kerja. Dia kerja di rumah orang. Katanya temannya tipu dia, janjikan kerja di kedai - kerja mudah dan gaji RM800. Dia tak fikir panjang sebab masa tu dia rasa aku marah dia dan tak suka dia. Ya Allah bila masa pula aku marah dia.. huhu. Tapi tu laa katanya, dia tak sangka boleh buat tindakan bodoh begitu.. Menyesal dia sangat. Dia minta ampun maaf segala.. Dia berjanji nak bagi alamat di mana dia malam nanti. Nak sms. Dia tak tahu dia di mana, cuma dia tahu dia di Ampang. Dia ada juga cerita pada kak Ina dan abang jack pasal teman dia yang bawa hasut dia naik komuter dari batu 3 ke rawang dan mencari rumah di serendah di mana ada insan yang akan dapat menolong dia.

HAri berganti hari.. 2 malam kami berbalas sms. Nak call memula dia kata tak boleh. Tapi akhirnya hari khamis malam jumaat dia buat missed call dekat telefon cik abg.. Aku call semula dah cik abg takde kredit dah haha. KAmi tanya majikan dia sekarang macam mana? baik tak? Kalau baik, minta elok-elok nak balik dengan kami. Jangan lari jer. Lainlah kalau jahat.. baru laa leh fikir nak lari. Dia kata majikan dia memang nak hantar dia hari minggu ni (hari ahad 25 Apr). Majikannya tak benarkan balik sendiri. Tu yang kami suruh dia bagi no kami kat majikan dia. Kami rasa tak perlu sampai dia nak hantar. Biar kami saja ambil dia di rumah majikan baru atau jumpa di mana-mana. MAjikan dia nak lepaskan dia tu dah cukup kami berbesar hati.. PAssport dia pula tiada pada dia atau majikan baru. Ada pada orang tengah yang dari cerita bagai onar yang menjadikan semua ini realiti hehe.

MAcam tak sabar menunggu ahad. Tapi kusabarkan juga. Dok ding-dong gak nak bagitau nursery. Rasa cam dah nyusahkan orang kejap gi kejap idak aduhai. Tapi bukan ku pinta.. huhu. Last sms dia hari Jumaat tu laa.. dia kata kredit dia dah habis. Nanti dia bagi no aku pada majikan dia.

Sabtu cik abg ada kena ke pejabat sampai jam 2.. Ada AGM kelab kakitangan mereka. Tak lama lepas dia balik, kami bersiap ke rumah kakak di kajang. Kakak baru saja mendapat baby ke 4 16 April lepas. Tak sempat kami melawat dah kami pun di hospital dan sibuk. Lepak sana sampai malam. Balik dari rumah kakak, dalam mengantuk aku leh bertahan mengadap notebook sampai subuh...hahahaha. Kul 6.05 am baru tidur. Tu pun aku takut tak terjaga pagi tadi. Sekali Aimy yang mengejut ku dari tidur. Ajak main dan snegeh-sengih tengok ibu dah buka mata. Sejak duduk rumah Jumaat lepas (masa cik abg tidak sihat), mood dia sangat OK. Ceria saja. Mudah nak menjaganya 2-3 hari ni walau depan on off dan kejap muntah kejap ceret tanpa berkala hehe. Rasanya dia sihat... insyaAllah.. Alhamdulillah.

Dipendekkan cerita laa ya.. panjang benor tak larat dah haha

Jadi awal pagi dalam jam 8 pagi aku dah call bibik. Tanya macam mana jadual majikan barunya, apa persetujuan? Lepas tu terus dia bagi pada majikan dia. Majikan dia tanya macam-macam gak. Pastu dia tanya betul ke nak ambil balik kerja? PAstu dia decide suh datang tengahari. sekali dia cancel.. kata ada hal.. Suh suruh datang rumah dalam pukul 5. Dia tanya gak mana nak jumpa, aku kata terpulang.. sama ada nak jumpa di mana-mana atau di rumah dia sendiri. Dia setuju di rumah dia. Jadi kami pun lepak laa sekejap menunggu petang haha.

BIla jam dah menunjukkan pukul 2-3 petang.. Kelam kabut aku naik atas buat apa patut dan bersiap. Tapi Adani dan Aimy dah tidur... JAdi suruh alesha mandi dulu. Tepat jam 4.10 ptg kami keluar. MAsuk KESAS menuju ke Taman Bukit Indah di Ampang. Tepat 5.05pm kami jumpa rumahnya..

Alhamdulillah semua berjalan lancar. MAjikan barunya pun cukup baik, sudi berkongsi ilmu, peramah, amat memahami dan memang bagus laa. Nasib laa bibik jumpa orang yang baik selepas mendapat orang tengah yg kurang boleh dipercayai selama 4 hari. Macam-macam soalan yang kami jawab dan kami juga bersoal. Bibik kiranya baru seminggu bekerja dnegan majikan baru itu walau dah seminggu lebih dia lari. Senang dan mudah mesra kami. Alhamdulillah sama-sama memahami. JAdi kerja jadi mudah. Siap ajak berkawan.. dan minta tolong carikan maid dari Kak Ina untuk dia hahahaha. InsyaAllah kami usahakan. Kesian dekat mereka.. menjadi mangsa orang tengah yang untung atas angin.. huhu.

Maka dengan rasminya jam 6.15 petang kami bawa balik bibik ke rumah. Sempat singgah di kedai makan.. makan dulu dek sesama tak makan tengahari, termasuk bibik.. Semuanya berdebar menunggu saat haha.

Haa lupa nak cerita drama dari bibik haha.. Aku dah agak akan ada drama airmata dari bibik. Dia tak perasan kami datang, sekali bila perasan.. dia nampak aimy di pangkuan aku.. terus dia terpa. Peluk cium aimy dan salam aku minta maaf.. Terkejut gak aku walau dah jangka hahahaha. Segan pun ada, takut ternangis sama hahahhaa. Bibik asyik amik Aimy.. buat kerja sana sini sesambil kejap-kejap ambil aimy. Siap tidurkan. Mudah jer aimy tertidur bila bibik topok hehe.

KAta majikan baru bibik, tak guna dia tahan kalau bibik asyik nangis dan tak leh buat kerja.. Asyik rasa bersalah dan terkenangkan keluarga ku terutama Aimy. Sebab itulah dia nak serah atas tangan kami sendiri. Dia tak nak bibik terlencong ke lain dan dipengaruh orang lain pula. Bibik minta nak balik sendiri kalau susahkan majikan baru dia.. Majikan barunya tak benarkan balik sendiri.

Banyak benarnya yang aku tak termampu nak cerita semua. Tapi insyaAllah aku akan ceritakan apa yang bibik ceritakan bermula dari dia leh fikir nak lari sampai kami datang hehe. Juga apa yang majikan baru dia cerita dari yang bibik ceritakan pada dia dan macam mana majikan dia ni kenal orang tengah tu. Ni dah bercampur aduk dah cerita aku hahaha. Dah penat benarnya hehe.

Ok jumpa di lain masa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular