Sabtu, 20 Februari 2010

Dairi sepanjang minggu..

Tempohari aku terpaksa berhenti menyambung menaip di laman blog ini dek mengantuk terlampau sangat dan kepenatan.. Jadi cerita di DEMC berhenti takat hari jumaat sahaja..hehe. Entahlah.. tetiba macam malas pula nak teruskan cerita.

Aku ringkaskan sajalah.. Sabtu 13 Feb, demam Aimy hilang langsung.. syukur Alhamdulillah. Lega betul rasa hati. Hari ni ada 2 kawan datang melawat. Jiejah dan anaknya Adam serta Elyn sekeluarga. Kemudian lewat petang, kakakku Dewi sekeluarga datang bersama kak sitam sepupuku dan MAK aku hehe. Kali ni memang ramai ziarah yang diterima.. Alhamdulillah rezeki Aimy. Cuma tak bestnya hari ini, Aimy jatuh katil!! Nasib laa katil tu rendah, dan aku pula dah halang dengan bantal. Maka aimy jatuh bersama bantal.. Cuma aku risaukan takut terkena besi meja atau kerusi di mana kakak-kakaknya sedang duduk bermain games di internet. Kesian aimy, dia menangis sebab terkejut, dah terlentang bawah kerusi meja kakaknya duduk.. Cian dia.. baru aku teralpa tak sampai 1 minit, dah jadi gitu.. huhu rasa bersalah tak terhingga.. Dah laa dia baru nak sihat.. huhu. Apa pun, memang Aimy lasak.. tak boleh tak diperhatikan.

Duduk di hospital memang aku lesu.. sebab asyik terganggu tidur dek nurse datang nak bagi ubat la, nebulizer la, check oksigen la, cek suhu laa..jep antibiotik laa macam-macam.. Letih kita jadinya. Anak-anak pula semua ada, pelbagai kisah ada di hospital hehe.

Ahad 14 Februari, demam Aimy kembali dari sebelum subuh lagi.. Dedar sahaja, tak tinggi suhunya. Tapi ia petanda tidak begitu baguslah.. sebab takut demamnya ada semula. Bila doktor datang, dia kata...terpaksa mulakan antibiotik peringkat seterusnya pula.. Namun, antibiotik yang dah disuntik dari jumaat, masih diteruskan. Aimy terpaksa didrip air, dan dimasukkan antibiotik yang lebih kuat dalam drip air.. Tak boleh terus masuk dalam saluran line tangannya. Sebab kuat dan sakit sangat kata nurse. Habis jer antibiotik dlm drip, terus ditanggalkan semula.

Aimy agak merengek sikit di hospital, terutama bila hendak tidur. Adus memang letih sungguh.. mengantuk sungguh jdinya aku. Nasib di siang hari cik abg datang.. paling tidak, dapatlah aku mandi, masuk toilet dan buat apa saja dah ada yang tengokkan aimy.

Petang ayah datang bersama makcik dan adik-adik. Mereka bawa roti jala dan kari ayam, bihun, limau, dan coklat untuk anak-anak.

Eh catatan sebelum aku ada cerita ke hal Aimy kena Urine Infection? Kalau ada takpelah, kira ulangan.. kalau takde, ni nak ceritalah ni hehe. Doktor tunjukkan result darah dan urine Aimy. Auto scan buah pinggang NORMAL, alhamdulillah takde apa. X-TRAY pun alhamdulillah takde yg tidak normal. Tetapi ada kandungan bakteria dalam urine aimy. Dan ada satu kandungan apa ntah yang dikatakan positif. Maafkan aku lupa nama sesuatu yg ada dalam urine Aimy itu huhu. Pastu doktor tunjukkan pula result darah. Memang ada peningkatan sel darah putih berbanding ujian darah sebelum-sebelum. Jadi jangkitan di urine telah buatkan Aimy demam. Kata doktor, jangkitan itu mungkin berkaitan sembelitnya. Tapi cara penjagaan kebersihan anggota sulit Aimy juga perlu diambil kira. Begitu juga dengan cara penyediaan makan minum aimy. Perlu kerap membasuh tangan. Hmm memang ku pesan pada bibik semua ini, kerana dia tiap hari ada bersama Aimy.

Ada seorang nurse membuka line di tangan Aimy kerana katanya, tangan Aimy mulai nampak bengkak. Tu agaknya dia asyik merengek serba tak kena...sakit tangannya... Bila line dibuka, aimy terpaksa makan ubat antibiotik dan tidak dimasukkan suntikan antibiotik yg pertama seperti sebelum.

Malam ahad, semua anak-anak dan cik abg tidur di hospital. Kesian mereka, cuti lama tak ke mana. Maka bercutilah kami di hospital.. Maafkan ibu ...

Isnin 15 Feb 2010. Seawal pagi Aimy dah diambil dek nurse untuk di jep di punggung antibiotik yang kuat. Kalau semalam dimasukkan dalam drip air, tapi sementelah line tangannya telah dibuang, terpakasa jep sahaja di punggungnya bersilih ganti, hari ini kanan, esok kiri.. begitulah kiranya. Alhamdulillah suhu Aimy tak tinggi walau masih dedar. Doktor datang mengesahkan Aimy boleh balik, tapi perlu datang esok pagi untuk ambil jep terakhir untuk antibiotik yang kuat itu.

Menunggu urusan bil astaghfirullah.. LAMANYAAAAAAAAAAAAAAA...!! Bayangkan selalu paling awal boleh keluar dalam jam 12tghari.. Tapi akhirnya sampai jam 4.30ptg baru selesai segalanya. Ni insurans ofis cik abg laa lambat benar proses. Sempat laa anak-anak mandi, makan, bermain serta berkenalan, tidur dan tidur lagi.. dan paling akhir, sempat kami makan rojak pasembor sebelum balik hahaha.

Home sweet home..! Sampai rumah, cuaca panas.. berbahang rasa.. Selesai berkemas, terus mandi. Sempat guntingkan rambut aimy yang dah panjang dan berserabut. Kemudian kami layan tidur awal masing-masing haha.

Selasa 16 Feb, usai bawa Aimy amik jep antibiotik dia DEMC.. kami terus ke rumah Dewi. Niat asal nak amik mak, dah mak suruh ambil. Tapi akhirnya mengikut mereka main bowling di Alamanda haha. Sempat lepak-lepak di rumah Dewi sambil makan dan makan haha. TAwakal jer bawaa Aimy yang baru kelaur hospital, berjalan.. huhu. Malam juga baru kami balik ke rumah. Budak-budak seronok bila ada Opah hehe. Yang tak best, ESOK KERJA!! Alahaiii penatnyaa rasa, malas nak gi kerja.. Tapi kang kalau aku cuti, ada yang kena bambu hahaha.

17 Feb 2010. Memang begitu sibuk di pejabat. Tak menang tangan aku dek kerja yang lepas satu-satu diberi boss. Aduhai.. Tapi Aimy dah tak dedar.. SYUKUR ALHAMDULILLAH... .Tapi Adani pula demam panas Mula cek suhunya 38.3C... dari tengah malam tadi lagi suhu dia meningkat. NAmpak dia respon dengan baik terhadap antibiotik tu. Terus kuajak dia mandi. Dah mandi pun suhu tak turun.. Pakaikan kool fever. Ubat pula tak nak dimakannya, jadi masukkan dalam susu... Bila dia dah tido, cek lagi suhu...aduss meningkat hingga 39.6C!! Cuak aku.. mula cari tuala dan basahkan. Aku lap seluruh badan dia.. Ayahnya dah tak sedar berdengkur.. Rupanya dia tak smepat minum susu dah tertidur. Patutlah suhu meningkat, dah ubat tak masuk badan.. Tak tidur aku pantau suhu Adani.. Kesian dia.. kering bibir dan merah sangat bibirnya.

Aku seronok di pejabat bila buat beramai-ramai kerja memfail fail P&C di bilik kebal hehe.

18 Feb...hmm aku agak stress dan tension sedikit. Hal Appraisal.. hmm macam tak pernah dihargai pula cara boss review 'aku'. Hmm entahlah. Tawakal jer laa.. Moga Allah lembutkan hati boss dan sentiasa rasa belas bila aku ada masalah. Aminnn...

19 Februari. Wah pakai baju cantik hari ni..haha. 1st time pakai selendang pergi pejabat! Semua gara-gara hal tengahari hehe. Paling ralat, aku terpaksa tak dapat makan-makan dengan kawan-kawan Kelab Isteriku..huuhu. Nak buat macam mana, kesian pula hal satu lagi.. Ayah yang beriya suruh OK jer haha.

Adani dah sihat, begitu juga Aimy...syukurrr Alhamdulillah. Lega aku.. Tapi tetap sukar aku nak meninggalkan Aimy dan Adani yang baru nak sihat bila pepagi hari.. Ni yang buat lambat sikit sampai pejabat.. hmm.


20 Februari 2010, Aimy genap 10 bulan.. Sungguh pantas masa berlalu.. Rasa tak terkejar aku untuk lakukan semua yang aku rancang dan aku janji pada diriku untuk lakukan. Terutama berkenaan anak-anak.. Hal Alesha, hal Adani.. dan pelbagai hal Aimy.. Aku nak stimulate Aimy ke peringkat seterusnya pun tergendala...huhu. Kena bersungguh menguruskan masa dan diri selepas ini. Perlu berazam lebih kuat demi anak-anak. Apapun, moga Allah lindungi kami dan sentiasa membantu kami permudahkan segala urusan dan berkati perjalanan hidup kami di dunia dan akhirat.. Aminn...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular