Khamis, 4 November 2010

Ahli Fikir..Think..think..!!

hmm entah apa aku fikir.. huhu.. Macam-macam. Serabut jadinya kekeke.. sebab rasa banyak benda nak kena buat, kena kejar, wajib ikut dan segalanya.. masa? wang ringgit? kudrat? kerja? aduss... pening! huhu..

Kebetulan sejak dua menjak ni, risau pasal Alesha dan Adani... Makin panjang akal, makin susah nak mendengar kata, makin dibiar alpa, makin kurang displin harian.. dan macam-macam lagi... terutama bab solat. Makin hari makin malas nak ikut kami solat. Walau masing-masing masih kecil.. tapi aku ni terlalu risau ...terlalu awalkah untuk risau?? huhu.. Apa pun Allah tu maha kaya.. maha mengetahui.. bagai dipermudahkan urusan aku.. tetiba terpandang blog saudari ina [ ummuhusna99.blogspot.com ] yg juga isteri ustaz yang bercerita hal mendidik anak-anak berkenaan solat.. Wah pucuk dicita ulam mendatang!! Syukran..syukran.. At least ada sedikit kelegaan dan idea yang muncul dalam benakku.. Alhamdulillah. (Tapi belum pasti praktikal utk anakku?)


Hmm tempohari Aimy sihat hanya 2-3 hari.. kemudian demam semula hampir 6 hari.. Yang demam hampir 3 minggu sebelum ni, kata Dr Koshy memang ada urine kotor.. huhu. Yerlah sebab yang sama.. sembelit dia.. Buntu aku fikirkan jalan nak menghilangkan sembelit Aimy ni.. Dr Koshy suruh banyakkan fibre dalam menu harian Aimy. Hmm.. masalah gak ni.. sebab dia tak gemar bubur.. Bila dibuat bubur.. seksa dia nak habiskan. Ikutkan, sayur antara fiber yang baik... Buahan pun bagus.. tapi bila diberi betik, terus warded sbb jadi lelah. Pisang dan Prune pun dia boleh batuk.. camno tu?? Apo laeii ibu nak buek kek ko ni dek.. huhu

Adani pula, tak berapa nak makan pula...tapi lawas sungguh!! haha. Tapi dah sejak dua menjak ni hujan kembali menjelma.. malam hari batuk semula.. Kena attack asthma pula.. Kejap hari ni ok, esok teruk.. lusa ok.. tulat datang balik. Tak tau nak buat camne.. Jenuh ubat jer dua beradik ni.. kesihan tul.. Risau aku. Huhu..

3 Nov 2010
Awal pagi dah terpaksa kejut Aimy untuk dibawa ke HUKM. Hari ni ada appoinment Pertuturan dan Fisio. Hmm.. lewat 10 minit sampai.. Mana taknya, menggesa anak-anak daro den cepat bersiap ke tadika masing-masing. Asyik dan ralit dengan TV mereka sekarang.. (ni pun salah satu yang makin aku risau.. huhu. Ni la bahananya kalau duduk rumah selepas sekolah huh..!! )Kesian Aimy, semalam tu dia terjaga sebaik kami sampai dari Kelana Jaya ketika menghantar sepupuku - Kak Zimah yang berangkat mengerjakan haji. Kemudian payah dia nak tidur. Asyik ajak kami main. Dari jam 10 sampai jam 11 tak tidur lagi dia.. aduhai..

Maka seharusnyalah bila di kedua-dua sesi dia kurang mood, dan 'ala' mengantuk!! Kesian pada ahli fisio la, asal turn dia..sure Aimy dah mengantuk! haha.. Tapi benda baru laa yang aku belajar di fisio berbanding di pertuturan. Di pertuturan masih benda yang sama.. Dari sesi bulan lepas Saudari Lina mengsarankan agar kami buatkan 'observation' apa saja yang dia buat, sesambil memberitahu apa dia buat dan memberikan words yang mudah disamping memberikan sound effects untuk dia lebih faham dan tahu menerangkan sendiri apa yang dia lakukan, mahukan dan fikirkan.. Kena berikan bunyi yang baby boleh ikut dan mungkin menggunakan sound effect tu sebagai isyarat dia berkomunikasi. Hmm lagi apa ya.. lupa laks haha.

Di fisio pula, Aimy dipuji kerana telah agak stabil dan kuat untuk duduk.. dah pandai duduk sendiri. Alhamdulillah. Tapi itulah, fokusnya mungkin hanya 10 minit saja di sini..huhu. Kami diajar lagi bagaimana nak menguatkan lagi struktur pinggang, hip, dan lutut serta kaki Aimy. Aimy perlu dilatih duduk di atas bantal bagi menguatkan imbangannya. Kemudian duduk di atas hujung paha kita ketika kita bersila.. dan perlu cuba melutut semasa melakukan aktivitinya. Kata terapis itu, kalau dia tak boleh diumpan dengan mainan.. mungkin dia tak suka.. jadi berikan apa dia suka masa kita ajar tu. Di samping itu, aktiviti meletak perut Aimy sambil ala merangkak di atas paha kita perlu diteruskan bagi menguatkan lututnya.

Hmm bercakap pasal lutut Aimy.. teringat aku pasal Dr Koshy. Masa berkunjung ketika terpaksa membawa Aimy disebabkan dia demam hampir 3 minggu tu... kami dikehendaki datang juga untuk follow-up. Kedua-dua kali Dr Koshy bertanyakan hal di HUKM. Masa follow-up, tetiba dia tanya apa kata Dr Rajini tentang dysmorphic Aimy tu.. kromosom juga. Aku cakap pasal semua dan lutut.. Sekali Dr Koshy membalas.. dia kata sendi Aimy ni kebanyakannya fleksible.. dia boleh melentur balik.. (hmmm camne nak bagitahu ek.. tak reti nak terangkan). Terus Dr Koshy menolak ibu jari Aimy sampai ke belakang.. spontan saja..!! Aimy yang terkejut menangis haha.. rupanya begitu ya.. jari jemari Aimy leh dilipat ke belakang ek?? huhu.. Teringat dulu ada seorang kawan aku begitu.. tapi siapa ek?? Hmm.. cam bahaya laks rasa.. ke tak bahaya.. Tapi bahaya la kut, sebab kita tak tau dia terkehel ke apa kut kan?? Ke dia akan jadi susah terkehel?? hmm entah laa..

Hal temujanji Aimy ni perlukan aku lari dari kerja. Seakrang ni, aku terpaksa cuti 1 hari walau masa yang dihabiskan tak sampai separuh hari.. Huhu rugi kan! KAdang jam 10 dah sampai rumah. Tapi apakan daya, pejabatku takde half day leave.. Tapi yang aku dengar di department lain, boleh jer ikut budi bicara boss.. Ada yang ambil cuti 1 hari, tapi digunakan separuh-separuh pada berlainan hari. Pepandailah arrange dengan boss. Tapi aku?? aku ada juga tanyakan.. pada boss sendiri, pada wakil HR.. hmmm payah.. Dah tu, nak aku cilok, dan datang lambat? Huhu seganlah pula kalau kerap.. adoii tak tau nak cakap. Aku harap, mereka cubalah fahami keadaan aku.. Bukan aku nak sesaja cuti berpoya-poya.. Tapi demi sekelumit tanggungjawab dan kasih.. :(

Hmm berbalik pada Adani. Selepas lepak balik dari HUKM. Cik abang ke pejabat (dia boleh half day), aku pula bersiap nak ke KPJ Selangor pula. Bawa cik puan Adani yang sering kelelahan huhu. Pergi bertiga dengan Alesha. Dapat no 2, tapi doktor pula tak ada lagi. Nasib tak lama menunggu. Hmm Adani kena tukar bantal kata Datuk Dr Zul. Dia tak boleh pakai bantal kekabu. Geram pula aku bila Adani tak nak bekerjasama dengan Doktor. Doktor suruh ngang dan sebut aaaaaaaa... dia tak mau. Dikeraskannya lidahnya. SAmpai doktor kata.. hehe susah budak ni.. Aku akui adani memang susah bab perubatan ni. Makan ubat susah, tak nak ikut apa kita sarankan selagi dia rasa dia sihat. Kalau dah teruk, dia sendiri sampai tak boleh bernafas.. baru dia kalut dan dengar kata kita huhu. Ditambah 2 ubat lain. Adoii banyaknya bekalan.. nasib tak sebanyak Aimy. Kalau tak jenuh aku berperang dengan Adani untuk makan ubat.

Kebetulan memang banyak barang keperluan perlu dibeli, aku ke Tesco dengan niat bantal Adani perlu dibeli. Alhamdulillah jumpa bantal Anti Mist Dust. Harga pun tak mahal.. tapi bila balik rumah rasa mahal laks haha.. Tapi ok laa tu. Terus cari sarung.. banyak yg kecik.. Nampak bantal ni kecik, tapi sarung bantal bebudak ni tak banyak yg muat.. Nasib ada 1-2 yang ok. Banyak pulak yang aku beli.. tapi ikut senarai.. sebab senarai tak menegak tapi melintang kut yg memula tu nampak sikit kekkeke. Penat seh hari ni. Sampai umah, sibuk laks bawa keluar semua barang dari bonet kereta dan kemas dalam kabinet dapur.

Hhmm aku sejak seminggu ni, rasa aku makin tak bagus... makin takde istiqamah dalam segala hal.. Macam saja cari masa nak rest jer.. huhu.. sungguh tak bagus... Kesian anak-anak.

Oh ya terlupa sesuatu. Masa dalam bilik Datuk Dr Zul tadi, Dr Zul minta kami jumpa semula dia minggu hadapan untuk lihat perkembangan Adani. Musykil bila dada Adani clear, tapi kenapa dia jadi gitu.. huhu cam memang kena asthma jer kan. Jadi dalam set appoinment, aku teirngat pasal appoinment Aimy 11 November ini dengan Audio HUKM di pagi hari. JAdi aku minta petang pula untuk Adani, macam hari ini. Tak semena terkeluar pasal adiknya ada appoinment pagi, kebetulan amik cuti.. so boleh appoinment Adani sekali. Terus Dr Zul tanya, "adiknya appoinment apa? di mana?" Terpaksalah cerita seayat dua. Terus Dr Zul beri nasihat dan pesanan khidmat masyarakat hehe... "sebab kromosom ke? dah tahu kromosom?" Aku jawab, baru amik darah untuk kromosom last month. Tak tahu lagi result. Dia balas "haa you perlu follow-up tanya.. HUKM ni suka hilangkan kromosom (tak ingat dia sebut sample ke, test ke atau apa). You kena hati-hati". Oh ye ke??? Aduhai.. nak follow-up camne ek?? Dengan siapa?? Adiyaaa... tolong akuuuuuuuuuuuuuuuuuu kekekkee. Tapi serius laa.. aku tak tau nak tanya ngan sape.. ngan CDC ke ek? Hmm nanti esok try call.

31 October
Ahad lepas tadika Adani ada Graduation Day. Sakan Adani dari 2 minggu awal dah pesan suruh make-upkan dia. Siap buka majalah suruh aku beli alatan make-up macam dalam majalah tu wakakkaka. Aduhai.. Adani ni memang suka melaram sikit dari kakaknya. Jadi lepas solat zohor, aku pun beriya laa make-upkan adani yang baru lepas mandi. Siapkan pakai baju, ikat rambut, pakaikan aksesori.. HAsilnya ok juga haha. Tapi ayahandanya tak amik gambar pun.. geram tul!! Suruh ambik gambar ntah apa disibuknya kat bawah. Konsert Adani berlangsung di Auditorium Summit USJ. 1st time masuk situ. Best gak. Kelakar tengok gelagat kanak-kanak sepanjang konsert haha. Bila tiba giliran Adani dan kawan-kawannya, lagi laa aku nak tergelak besar. Tak sangka aku..!! Wah adani lebih berani dan out standing bab ni dari kakaknya. Tak malu pun dia.. kakaknya yang brutal tu tak ada pun begitu bila ada apa pun persembahan haha. Tapi sekali lagi geram kat cik abang, ada ke dia bawa kamera video digital yg tah sape punya dan tak best langsung hasilnya. Ingat macam aku biasa amik video.. tapi dah jadi asyik terhenti cam video klip. Gaya jer lebih ...eee gerammm!! Sudahnya gambar adani ada la 2-3 keping dan video dia menari ada laa 1 yg ok sket, tu pun tak sempurna dari awal hingga habis.. aduhai.. ralat aku kalau benda memang kita harap kat dia. Kalau aku tahu jadi begini (biasanya memang aku dah dapat agak, cuma kali ni aku malas nak bawa back-up kamera hehe)... aku bawa jer kamera dan video cam cokia aku tu jer.. huh nyesal sungguh! Padahal dia dah sediakan tuh kamera dia dari hari sebelum. Boleh dia tukar fikiran saat akhir. Padahal aku pun dah charge bateri kamera aku dan v-cam aku. Tapi dah ikut cakap dia.. kamera dia pinjam tu serba boleh.. semua tu tinggal huhu. Gambar tak cantik.. pastu jadi ala video klip tak jadi kekekke. Apa nak buat.. bab hal anak2 ni, mesti jadi hal.. tempohari masa sukan Alesha... gambar yang diambil.. dan dah ditransfer masuk dalam notebook ni...semua tak ada bagai dikata..hahahha.. Kita tengok pula Graduation Day Alesha pula minggu hadapan..!

Aimy sekarang kuat ketawa.. kuat sangat dia ketawa.. dan asyik ajak main. Dah nampak besar pula dia walau dia masih kecik kekeke. Apa pun dialah penghibur hati dikala lara.. Ni dalam tidur dia bersilat sakit buntut aku kena tendang kekeke..

Ok lah dah kul 3 rupanya. Lain kali sambung.. banyak benda nak cerita.. tapi tak sempat la pula.

2 ulasan:

  1. sori tika..
    aku pon x tau lab mana buat test kromosom tuh...
    ntah² anto kat lab lain kot? not sure la tika...


    kuikuikui...kalo aku pon konpem rasa hampa jek x dapat nak rakam xtvt anak² kat skool. tu pasal laa salunya aku yg prepare semua..x nak arapkan cik abe...hahahaha

    BalasPadam
  2. tak salah aku dia tak bawa keluar.. memang dalam HUKM sendiri. Tapi di mana aku tak pasti. Takpe diya.. thannxx anyway.. nantilah aku tanyakan CDC. Tak sempat laks semalam nak tanya.. lupa pun ya. Banyak benda kat opis hehe.

    Gambar ada 1 yg aku rasa leh la buat kenangan walau gambar teacher nyer blur.. 1 lagi video.. ok laa.. Tapi tu laa.. nak download dari pagi tadi payah.

    BalasPadam

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular