Rabu, 24 November 2010

Alesha nak ikut Atok?

Wahh memang pucuk dicita, ulam mendatang! Dah lama Alesha menantikannya haha. Jumaat lepas aku masuk lambat ke ofis dek Alesha diajak atoknya balik Kedah kekeke. Siapkan baju dan barang dia.. sesambil tunggu atoknya nak gerak kul 10. Cian adani takde kawan.. awal bismillah dah rindu kakak kekeke.. Suruh Alesha call ayahnya yang dah kat opis bagitau nak ikut atok. 1-2 minggu jer katanya.. Kalau ayah rindu, ayah call laa Alesha tau.. haha.. Atoknya akan datang semula jumaat 26hb ni untuk konvokesyen adik aku.. so tu yang berani Atok ajak.. seminggu jer. Tapi dengan penuh eksyen dan yakin dia kata nak duduk 2 minggu rumah atok haha.

Sabtu lepas ada parent's day kat tadika adani.. tgk report card la apa lagi hehe. Alhamdulillah adani cemerlang.. syukur hehe. Tapi yg bestnya.. baru aku berkira-kira nak mulakan pencarian dan survey tranport untuk amik Alesha dari sekolah tahun depan, ada pula jumpa jiran belakang rumah (yg belah kiri)... Anak dia yg sulung baya Alesha, dapat integrasi gak.. Tak semena terborak pasal transport.. terus dia kata jom amik van sekolah sekali. Depa dah booking ngan sorang kakak tu yg memang ada banyak bas dan van sekolah. Memang aku selalu nampak bas mini kakak tu bawa bebudak sekolah.. Kira berpermit bagai laa.. Ada yg anak dia yg bawak.. Dia pun duduk area sini gak.. kat apartment Kayan nun. Sembang ngan jiran tu, terus minta nombor. Dia kata dia tak simpan... husben dia simpan. Husben dia balik kerja baru sms nombor tersebut. Depa suh cepat booking takut penuh.

Lepas lunch Sabtu tu, dengan segera kami call untuk booking. RM50 jer pergi dan balik.. Aku rasa berbaloi laa.. yang lain aku dengar mahal gak. Jadi cik abg decide nak amik pergi dan balik pula sedangkan sebelum ni kami plan nak minta dia ambil masa balik sahaja. Tapi bila difikir, tak apalah pergi dan balik. Harga pun ok. Lagi pun sebab takut kalau ada apa hal cik abnag nak kena gi awal atau outstation.. tak ler kelam kabut ngan adani nak gi tadika lagi. Tambahan pula aku pun fikir, bahaya cik abg nak bawa alesha naik motor kat roundabout JVC tu pepagi.. Di situ agak jem dan banyak kereta pagi-pagi. Aku hantar boleh juga, tapi tu laa cik abg kata nanti jem susah nak keluar balik dari situ.. Kata kakak Mila tu, nanti petang dia hantar borang. Alhamdulillah dah dapat transport hehe.. Macam surprise juga bila kena isi borang, dia hantar lewat petang tu juga.. Dah isi, tapi blom kesempatan nak pergi menghantar form lagi. Tadi petang call Kak Mila tu, dia kata dia akan datang ambil. Tak perlu kami menghantar. Ok gak tu, lagi memudahkan kami hehe. Dalam borang ada menyebutkan yuran pendaftaran dan deposit sebulan perlu dibayar bersama bayaran bulan pertama. Wah dahsyat zaman skrng nih, naik bas sekolah pun siap berprosedur bagai kekekeke...Tapi bila kami tanya-tanya, rupanya pendahuluan tersebut untuk bayaran bulan November. Mereka saja minta awal takut ada yang culas membayar pada November kelak. Ingatkan saja ambil deposit untuk tampung bulan Disember hehe. Jadi ok sangatlah. TAdi bagi borang beserta yuran pendafatran RM3.00 sahaja. Katanya untuk membuat kad etc.


Sekarang aku tak sabar nak survey dan membeli baju dan kelengkapan sekolah Alesha.. hehehe. Over betul ibunya.. over excited ngalah anak kakakkaa. Tak sabar nak tunggu Alesha balik sini. Kemudian kebetulan duit claim pun ada masuk, boleh laa guna untuk beli uniform Alesha...insyaAllah cukup kut hehe.

Kami tetiap hari video call ngan Alesha, nasib telefon atoknya boleh video call hehe. Alesha la tuh minta atoknya sms/missed call kami suruh kami call dia hehe. Kelmarin atoknya sms bagitahu Ahad malam Isnin lepas Alesha ajak atoknya hantar dia balik, masa tu dah nak tidur rasanya kakakka. Bosan la tuh kut takde kawan.. kawan ngan atok, mak tok dan cik amree jer di sana.. tu pun tadi dia kata dah dapat kawan kat playground hehe. Mak tok rajin bawak dia gi playground.

Sakan Alesha berceloteh dalam telefon. Diceritanya, Mak toknya dah bawa dia belikan alat tulis utk dia.. siap beli jam bagai, untuk Adani pun ada. Aduhai risau pula aku takut dia yg meminta-minta. Tapi kata mak toknya, dia minta gam jer.. yg lain memang depa nak belikan haha. Sibuk dia nak bercakap dengan Adani, tapi Adani dah tidur. Lama juga berbual.

Adani pula tiadalah termenung macam dulu. Pandai juga dia bermain sorang-sorang walau rindu sangat dengan kakaknya. Siap dia kata, walau kakak suka cubit dia, dia suka dan sayang kakak. Adani suka kakak! hehe. Tapi bila kakak takde, lagi mengada dia... hehe. Semalam dia layan tv sampai jam 1.30 pagi, dah mengangtuk sangat baru dia nak tido.. Dari awal suruh tido tak nak.. Tak ada kakak, tak ada Adani tidur siang lama sangat. Kalau tak tu, teruk kakaknya menagcau Adani agar bermain bersama dan tidak tidur pada siang hari hehe.

Alesha ni kalau kami terlambat call, dia minta atok dia sms bagitahu kami bahawa dia sedang menunggu call dari kami. Tadi call laa selepas atok dia sms dan missed call.. semua dah naik bilik sbb aimy dah nak tido, awal lagi benarnya lagi 5 minit kul 9 hehe.. Terus call cecepat.. takut dia tunggu lama. Memula ayah dan Adani adiknya berborak dengan dia.. Aku cakap sekajap jer mulanya tu, kemudian cepat-cepat amik wuduk nak solat isya.. Lepas solat, baru berborak semula dengan Alesha.. PAda mulanya cakap pasal apa ntah lupa la pula haha.. Kemudian aku bertanya lagi kepadanya.. kakak rindu ibu tak? dia angguk.. "tanya kenapa angguk jer? cakap laa..". Kemudian dia jawab "alesha rasa macam nak menangis la ibu".. balas aku "laaa kenapa pulak??? " Kemudian dia terus diamm.. aku cakap pun dia tenung jer muka aku dalam phone... Dia asyik cakap "kejap" lepas tu. La,a kelamaan nampak muka dah cebik.. Aku tanya balik.. "kakak sedih ya, rindu ibu?"... dia angguk... pastu beriya dia menangis.. bukan nangis kuat pun.. takat air mata berjurai2... cam kita yg dewasa ni nangis.. Alahai sian kakak.. Tadi berborak dengan ayah dan adani tak ada pula menangis walau rindu sangat.

Akhirnya aku pula sebak...sudahnya aku pun menangis..haha. Cuba tukar topik dan ajak borak benda lain pun dia diam jer, menahan sayu hati... sedih sangat dia.. Dia cakap "jap ibu..." kamera henpon dah ke arah lain..sekali terpandang adik aku cam tenung dia curiga sambil sengeh.. kelakar depa tgk alesha nangis rindu.. minah brutal katakan haha. Aimy laks sibuk nak meragaih/dukung aku...Aimy dah ngantuk sangat benarnya.. Terpaksa dukung aimy dan bagi kat ayah dia henpon, nak tidurkan kena padam lampu. Tapi nanti tak nampak pula nak bervideo call. Sesambil tu, aku lepaskan rasa sayu dan rindu kat Alesha.. nangis pepuas kat bilik lain ngan Aimy haha.

Ayah dia cakap pun dia diam.. pastu cakap nanti jap juga.. dia tala henpon arah lain...pastu dengar atok dia cakap.. "dah...dah.. jgn sedih".. Tak pernah Alesha beriya menangis rindu gini.. sedih pula aku. Kami rasa umah atok dia takde budak-budak ...jadi dia takde kawan.. dia boring, sunyi... tu yg asyik teringat kami. Kalau duduk rumah Opah di kampung, ramai anak sepupu jadi kawan dia.. tu yg tak hingat sangat nak sedih walau rindu, call pun selang sehari. Ayah dia pujuk, jap jer nanti atok dah datang sini balik.. Khamis atoknya dah balik Perak, Jumaat pagi dah datang sini.

Adani pun beriya pujuk kakak.. "janganlah nangis kakak... jangan sedih.. nanti kakak balik kita pergi tengok wayang ya"... "saya pun rindu awak". Alesha tetap kelu lidah nak berkata...Pastu siap dibahasakan kakaknya si Adani nih "tu laa nak ikut atok sangat lama-lama.. saya tak nak ikut, nanti sedih macam kakak" hahaha.

AKhirnya aku yg cakap dengan dia sampai off call. Suruh dia tidur, nanti mimpi ibu ngan ayah ya.. Esok lusa kita jumpa. Nak dekat dah hari jumaat hehe. Siap lambai dan flying kiss dalam henpon dah dia taknak bercakap. Nasib dia balas haha.

Tapi aku ni memang garang dan tegas dengan anak-anak terutama Alesha, dek dia agak nakal sket kan.. tapi dengan aku yg garang ini juga yg selalu dia teringat lebih bila berjauhan.. Padahal kalau kat rumah, dia mengada ngan ayah dia sebab ayahnya rajin melayan.. Tapi tu laa.. camne pun dia lebih ingat ibu... Tu selalu buat hati aku sayu dgn Alesha ni.. Sayu sebab kadang rasa kesian dia bila terkenang aku terlalu bertegas dengan dia.. Alahai... cayangg anak ibu...


suka tgk aimy ceria hehe




baru aku paan ada gambar adani menari dalam henpon aku hehe



Ni antara hadiah dari anak-anak.. Alesha yg kasi idea kat ayahnya suruh beli (duit ayah la tapi hahaha)


Ini lukisan/kad birthday untuk ibu dari Alesha malam sebelum birthday dia dah bagi hehe



Ini pula dari Adani. Dia jeles tengok kakak bagi ibu sesuatu utk birthday...dia pun nak buat. Tapi ntah apa dia tulis dan lukis waAllahualam hahahaha


Sayangggg anak-anak ibu hehe

1 ulasan:

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular