Ahad, 25 Oktober 2009

Dari kerana mata...yang mempunyai kuasa


Wah terngiang di sudut benakku lagu lama ini berkumandang... hehe. Banyak kisah kan bila sebut pasal mata ini. Begitu juga dengan anakku aimy.

Di hari yang sama kami pergi appoinment di HKL, 20 Okt 2009. Petangnya kami ke DEMC pula. Atas sebab aimy macam menunjukkan hendak batuk semula, dan ditambah pula dengan selsema. Sementelah juga inhaler ventolinnya kehabisan. Bila bab kesihatan aimy, terpaksa terus ke specialist.

Sampai di DEMC belum lagi jam 7 petang.. lama gak menunggu nak jumpa paed. Walau takde laa ramai sangat, tapi sebab doktor stop kejap naik ke ward ke mana ntah..jadi lama la.. Ramai juga yang sabar menunggu, solat segala di situ. Jam 8 lebih juga baru dapat berjumpa paedtrician Aimy. Tika berjumpa Dr Koshy, selepas bercakap pasal sakit biasa aimy dan allergic kat telinga dia yg dia garu sampai berdarah..dan lelain. Kumudian kami khabarkan hasil kami bawa aimy pergi HKL. Angguk-angguk dia, "memang ada kan penyakit itu.." hmmm. Terus tetiba dia remind kami tentang yang dia cakap pasal keluarbiasaan aimy, pasal segalanya laa.. terutama pd urat darah di dahi dan mungkin hidung, urat yg timbul bebetul di bawah lapisan kulit tu... kira urat salur darah utama ke arteri jantung lebih kurang la... Doktor takuti ada sesuatu pada jantung pula. Jadi dia minta sangat kami consider untuk bawa aimy check di mana-mana hospital pakar yang ada pakar jantung kanak-kanak sebelum membawa aimy menghadapi pembedahan mata di HKL. Jadi Dr. Koshy hendak bg surat, dan bertanya memana panel hospital yang boleh untuk kami pergi. Di DEMC tiada. Dia tanya bolehkah kami pergi ke Pantai Medical di Bangsar atau di Kelang..? Aku takut hospital tersebut bukan panel opis aku atau cik abang. Aku tanya paling dekat, SMC ada tak doktor? SALAM ke? Doktor kata SMC ada... Ok terus dia catatkan dalam fail Aimy untuk buatkan appoinment dgn doktor di SMC/KPJ Selangor bagi membolehkan cek jantung baby sebelum lakukan operation mata tu... aduhaiiiiii satu lagi sebab nak gi hospital... banyaknya hospital nak dikunjungi.... Kalau ada masalah, susah nak operate mata. Janganlah....harap jantung dia ok... tersangat sihat dan kuat... ya Allah permudahkan lah...berikanlah kesihatan yg paling baik dan sempurna pada anak ku Aimy Sufia....aminnnn. Kalau ada masalah jantung, dah terpaksa settle hal jantung dulu baru mata. HArapnya tiada masalah... ya Allah makbulkanlah doa kami....Aminnn.

Dah laa Dr Joseph HKL tu kata...benarnya macam lambat sket kut kami pergi bawa check doktor mata dia tu. Tapi dah aimy pun asyik kuar masuk ho spital ngan jaundice laa, pneumonia laa, asthma laa... pastu tak sure dah takde sape nak confirmkan dan ingatkan. Paed Dr Roliza yg rawat aimy kat DEMC sblm ni ada cakap benda yg sama bila dia rasakan kelainan pada mata aimy, tapi takde pun bebetul tolong buatkan appoinment dengan pakar mata di DEMC (part timer - Dr Aida, pakar mata umum). Sekali bila digerakkan hati untuk menerima pelawaan Dr Koshy untuk mengambil alih kes aimy ketika Aimy hendak masuk wad kali ke 2 di DEMC, dan Dr Koshy pun perasan kelainan di mata aimy (sebenarnya macam-macam lagi yang dia perasan dan sedar tentang aimy)... terus dia serius dan bebetul buatkan appoinment dengan Dr Aida. Ni dia yg akan buatkan appoinment dengan pakar kardio kanak2 di SMC laks.. utk check jantung Aimy. Entah kenapa terasa macam doktor Zul kut yg dimaksudkan Dr Koshy pakar kardio kanak2 di SMC tu. Sebab setahuku dia yang paling senior dan banyak kepakaran di situ. Dalam gugu gaga erra tu di hujung setiap siri ada muka dia. Dulu ada siri bayi dan johnson & johnson pun ada muka dia. Dulu pernah jadi paed Alesha semasa alesha warded dek demam berpanjangan. Masa aku kursus prenatal dulu pun dia yang bagi talk tentang baby, SID, urutan baby dan sebagainya. Siap tolong promote cd urutan bayi J&J tu hehe. aku beli jer...masa tu RM15 hehe. Tapi dah popular, ramai sangat pesakit...mahal sket kut servis dia, sebab tengok pesakit dia ada masa tertentu yang ramai.... Masa aimy tak sihat tempohari, tak teringat hendak pergi kat dia.. sbb tak puas hati ngan doktor paedtrician aimy yang pantau aimy dair lahir kat SMC tu sebelum ini... tu yg tukar DEMC...Tambahan lagi doktor klinik panel yang kami pergi sebelum dirujuk ke hospital, dia yang beriya suggest kami ke DEMC untuk dapatkan khidmat paedtrician yang bagus utk Aimy...follow jer lah pandangan doktor...mungkin itu yang terbaik ....amin

Kata Dr Koshy, mungkin minggu depan baru dapat appoinment tu. Bergantung pada jadual doktor di SMC.

Dari hari selasa aku tak cukup tido ni...kepenatan pun ya. Balik dari DEMC malam rabu tu, kami singgah Uptown Shah Alam untuk menukar saiz kasut makcikku dan Alesha. Walau tak lama, tapi lewat juga tido bila dah balik tu... Dengan melipat kain sikit, makan lagi dan sebagainya. Rabu malam khamis ayah, mak, makcik, amree, ida dan zamin dah sampai. Sibuk sediakan dinner mereka sesambil menyambung melipat kain yang bertimbun. Borak-borak, lewat juga tido.

Khamis aku terpaksa amik cuti. Sibuk dengan orang datang umah jumpa mak ayah lagi, adik beradikku datang lagi...Dah aku tuan umah, sure laa sibuk kan haha. Malam tu masak spaghetti dan nasi goreng jer utk tetamu yg datang last minute jumpa mak ayah. Licin lincau... Ada laks kakak dan pakcik bawa makanan tambahan, alhamdulillah memang banyak makanan. Aku suh depa habiskan semua, sebab nanti aku takkan terhabis makan.Alhamdulillah Ayah, mak, makcik dan adik bongsu kami selamat berangkat ke Madinah 3.30pagi 23 Okt kelmarin...Kami keluar rumah menghantar mereka jam 2.15am lbh kurang gitu...Sebelum keluar, sempat ayah baca apa ntah (aku memang tak arif bab haji haha) sesama dan pastu doa selamat dan adikku azan. Adik aku laks buat kelakar, ada ke dia qamat! hahaha..Kena ulang balik, azan bebetul pulak hihi. Masa ni aku dah rasa sayu semacam. Sampai Kelana Jaya dlm 2.20++am agaknya.. Macam 5minit+ jer dah sampai haha. Bukan laju pun. 5 keta kami konvoi. Ramai dah daftar diri, cuma keluarga kami jer belum. Jadi aku dan kakak dan anak² temankan mereka pergi daftar...syok laa sebab tak perlu beratur panjang, hanya kami di situ kekkeke.. Sengaja pergi lambat sebab malas bersesak hehe. TH memberi pesanan di sms dan panggilan agar bakal jemaah pergi 2 jam sebelum naik bas. Naik bas 3.30am. Tapi kami ni buat nohe jer kekkeke. Fikir gitu sebab memula nak bawa gak aimy, sekali tak sampai ati laks nak bawa aimy. Last aimy dok umah dengan ayahnya.. Kemudian memang ramai yang menyarankan tak perlu pergi awal... Sementelah rumah dekat, dan kita dah tahu rutin TH..hehe.. Sudah beberapa kali kan hantar org pergi haji hehe. Alhamdulillah laa semua berjalan lancar.. Sedih dan hiba bila time salam²... Tak pernah laks kami berpeluk sakan begitu... satu nikmat yang tak terhingga...terasa mengalir kasih sayang yang tidak berbelah bagi yg selama ini tak dirasai... Harap mereka selamat sampai dan dapat menyempurnakan ibadah haji dgn penuh kusyuk dan selamat pulang dengan mambawa haji yang mabruk. Aminnn... Sempat ambil beberapa gambar. Rasa banyak yang hendak diluakan pada ayah dan mak, tapi tak terluah. Ayah pula siap tinggalkan senarai hartanya dan mewasiatkan sama rata sekiranya ia meninggal di sana. Ya Allah panjangkanlah umur ayahku serta ibu-ibuku dan adikku. Aminn...

Tapi yang kelakar...takde jer tuannya...kereta ayah dan makcik buat hal.. tu yang pagi Jumaat aku datang lambat ke pejabat...kerana kereta aku kena block ngan kereta mereka yg ada masalah bateri hehe. Tetapi yang peliknya kereta ayah bateri baru...ntah apa silap tak tahu la... Selepas balik KJ semalam, adik ipar aku yang bawa. sampai depan rumahku, dia termati enjin. Bila cuba dihidupkan semula terus tak boleh hehe. Banyak kali dicuba tetap tak boleh. Nasib tak halang kereta dan rumah orang lain. Kami ni pepagi ingat kereta ayah tak boleh dihidupkan, kami kejut adik ipar untuk sorong kereta tu ke hadapan sedikit bagi membolehkan kereta ku keluar. Tapi dapat pula enjin kereta dihidupkan hahahha. Adalah tu kereta tu merajuk dengan pemanduan adik ipar hahaha...Ayahku kan biasanya membelai sakan keretanya haha. Tapi, nak jadi cerita, nak alih kereta makcik, kereta dia pula tak boleh hidup! Kata adik ipar memang nampak baterinya kong. Dry cell laks tu. Tanya adik..katanya mama macam tak pernah tukar bateri. Disuruhnya tanya ayah.. ishh takkan nak call ayah sebab bateri kereta. Kang susah hati orang tua tu. Hendak tak nak, aku pakat ngan adik ipar utk beli bateri...share sorang separuh kekeke. Nanti lagi teruk kalau dibiar kereta tak berbateri. Jadi cuma tukar bateri kereta makcik... Bapok mahal bateri kat kawasan umah aku..!! RM180 yg biasa tu! uishh cekik darah. Tapi dah terpaksa... adik ipar dah tawar pun tak dapat kurang lagi...so beli jer la...Share ngan dia bayor haha...dah takdo pitih dah..kekeke.

Haaa satu lagi nak citer.. Khamis tengah tidokan aimy dlm 11 pagi tu... cik abg call dari ofis dia.. Dia kata Dr Koshy call dia, dah siap surat dan dah buatkan appoinment dengan Datuk Dr Zulkifli Ismail petang tu juga jam 3. (Betul tekaan aku Dr Zul yg pakar cardio kanak², sbb macam pernah nampak bab kardio ni ditulis pada bawah namanya di depan pintu bilik di kliniknya dlm SMC...tapi masa tu aku macam blur apa laa lagi satu paedetric consultant yg tertulis kat pintu Dr Zul tu hehe. Tak faham terms, benarnya terlupa bab nama terms...apdahal tau pasal kardio haha. Bila dah kena gini, baru pasan...cardiologyst tu jantung hahahhahaha...poyo tul aku!.). Aik cepat laks Dr Koshy buatkan appoinment, katanya next week..hehe. Cik abg aku kalut ngan keje laa tu, leh dia kata...ok ke nak gi?? eh dah Dr Koshy tu beriya buatkan appoinment... kita ikut jer laa. Lagi cepat lagi bagus.. Terpaksa laa...dah itu kut masa Dr Zul free agaknya. Last memang gi gak. Dlm 1.35pm gitu kami keluar selepas cik abg sampai di rumah dari opis dan DEMC (amik surat dari Dr Koshy). Kami kena pergi klinik panel ofis aku dulu utk dptkan refer letter ke KPJ Selangor berdasarkan refer letter dari DEMC. dah itu prosedur ofis aku.

Masa di klinik, doktor Azizah tu memang dah kenal, dah selalu gi situ...dan dia dah ingat kami.. Jadi aku sorang jer masuk...cik abg, aimy dan adani dok dlm keta...hujan pun. Alesha saja tak bawa sbb dia baru lepas melukakan adiknya hehe. Dlm bilik doktor tak pasal aku menitis air mata...aduss malu laks haha. Dah dia tanya apa kisah, nak bg faham apa perlu dia buatkan. Tapi dia tau dah sesikit sebelum tu. PAstu jadi borak sket laa haha.. Anak dia pun ada masalah mata..lagi laa rare deases..cian kan. Dan dia pun kata, masa 1st time nampak aimy, dia pun nampak features aimy ada lainnya. Best dapat doktor yg gini..suka kongsi ilmu dan pengalaman. So senang jer dapat surat, terus gi SMC/KPJ Sgor.

Sampai sana settle pasal GL dulu, belum kul 3 lagi masa ni...dok jap, nurse panggil timbang aimy.. pastu dia ajak ikut gi bilik auto scan echo kardio...lebih kurang gitu laa...tak reti aku...dan tak ingat terms depa haha. Rupanya Dr Zul dah ada kat dlm bilik Auto Scan...dia tgh buat auto scan kat budak lain.. Sampai giliran kami, ok jer aimy...sakan mengekek gelak bila doktor tekan² perut dia..dada dia...geli gamaknya.. tersengeh² jer ngan doktor.. siap kuar suara menegur. ngagah...ramah tamah sungguh. Pastu lampu dipadam.. start buat scan. Aimy cam pelik bila lampu dipadam haha. Cam scan baby dlm perut gayanya ada skrin bagai ...cuma dia scan jantung la... Mesinnya gabak besor..Tapi alat scan kat baby kecik jer...memang sesuai utk bebudak laa.. Sampai adani cakap..."ada baby ke dlm perut adik ibu?" wakakkakaka...aduhai...tak pasal doktor yg serius tu pun ketawa haha. Dr Zul seperti biasa, slow motion, lembut jer...dan serius sket... cakap sebutir² dan susah nak dgr dia cakap banyak hehe. So kami ni macam nak rak menanti penerangan kut dia nak bagi sesambil scan tu...takde pun hehe. Tapi kami tgk laa gambar kat skrin tu... masa yg nampak injap kembang kuncup tu aku suspen...alamak lubang apa laks tu...pastu ada lagi laks tu... uishh aku risau giler bila tgk gitu...terus teringat adik ku dulu. Lama gak dia scan... memang detail laa... Tapi kami tak tau apa... so tengok jer laa...pastu dia ada printkan gambar...sebijik cam kita scan baby dlm perut tu hehe. Masa nak hujung² aimy nangis...nak tido kut... doktor kata, haa dah jemu dah ya hehe. Yerlah dah gelap gitu, tentu aimy nak tido.. siap dia dah mengiring dah haha. Tak lama dah settle... doktor kata "hmm NORMAL ya.. insyaAllah bolehlah proceed dgn operation tu". SYUKUR ALHAMDULILLAH. Dia buatkan report... pastu dia tunjuk apa dia tulis... suh bgtau Dr Koshy.. dan dia kata assistant dia akan taipkan. So kami turun dan tunggu report dapat. Lama gak tunggu sbb takde yg nak menaip report hehe. Kul 3.50 dah sampai umah..

Jadi kami sekarang menunggu masa untuk bawa Aimy ke HKL. Tapi aimy ni sejak 3-4 hari ni batuk dan selsema... Ya Allah berikanlah kesihatan yang baik pada anakku Aimy Sufia agar dia boleh dipulihkan matanya pula. Aminnn.....

Jumaat semalam, aku terpaksa bgtau boss ku perihal mata Aimy. Dgn tujuan agar dia membenarkan aku cuti pada masa yang akan tiba nanti. Tapi lain pula cerita, sibuk dia suruh aku hold dulu pembedahan dan ikhtiar perubatan Islam dan alternatif. Sedangkan aku rasa, tak salah digandingkan keduanya..perubatan moden dan Islamic. Sementelah perkara ini tidak boleh ditangguh, nanti memburukkan keadaan mata anakku. Terus mati mood aku bila dia macam mendesak agar aku bersabar dan cuba dulu perubatan Islam sampai baik. Ya Allah Kau tunjukkanlah jalan terbaik padaku, permudahkanlah urusanku demi kesihatan anakku..Aminn.. Nak kena cepat-cepat buat hajat dan isthikarah ni. Aku masih bercuti nak buat hajat pula.. esok lusa mungkin dah boleh...insyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular