Rabu, 20 Julai 2011

Nangis la pulak!

Hari ni awal sikit ambil Aimy (tak awal pun, awal lagi minggu-minggu sebelum hehe). Sampai di sekolahnya, ingatkan akan diperlihatkan dengan keriangan seperti biasa. Tapi sebaik aku turun kereta dah dengar dia menangis semahunya. Ku tinjau pandangan ke dalam sekolah, tak nampak Aimy dalam strollernya. Aik kat mana dia? Suara jer kedengaran.

Sekali muncul 'kakak' mendukung Aimy yang ala mengamok. Huhu sungguh pelik.. Setelah pagar dibuka, aku pergi mendapatkannya.. Nasib laa selepas 5 saat reda tangisannya. Tapi seperti serba tak kena. Rasanya teachernya tengah makan. Tanya pada 'kakak', mana teacher Shyla.. "ada" katanya. Kenapa dia nangis? "Entah, dia tak nak dekat saya heehehe". Dia ok tak tadi pergi kelas swimming? tanyaku lagi. OK, happy jer dia.. Semua happy! Tak lama kemudian Shyla keluar dari tepi sekolah.. teacher filipino seorang lagi pun keluar. Sibuk dia menceritakan keadaan Aimy di kolam renang. "I take her picture, wait", seraya masuk kembali ke dalam. Aku menunggu sambil mendukung Aimy dengan ditemani seorang yang aku kira student tapi umurnya mungkin dah 20an. Beriya pula Aimy nak didukung dek wanita tadi. (Sorry tak tahu nama). Merengek tak tentu arah jer dia.

Wah banyak gambar Aimy diambil, dari naik van sampai laa sesi kelas renangnya di Kolam Renang 3K. Oh di sana rupanya.. Kata teacher tersebut, ada juga parents yang datang melihat anak-anak mereka. Hmm menarik ni, boleh satu hari nanti aku intip haha. Katanya kelas renang bermula jam 9 pagi. Instructor mereka dari 3K sendiri sambil dibantu oleh teacher-teacher IMC. Kata teacher tersebut, nanti dia upload ke dalam fb Teacher Shyla. Tak sabar aku nak copy dan save haha. Aku dah pesan, aku nak gambar Aimy ketika melakukan aktiviti. Nak buat kenangan dan nak diisi ke dalam blog hehe. Tak boleh berlama aku melihat gambar, Aimy kembali resah dan mengamok semula. Masuk kereta pun nangis dan tak ceria seperti selalu. Siap dia nak keluar semula dari kereta. Aikk kenapa ek??

Dalam kereta, aku cuba ubah perhatian dia.. Tanya aktiviti dia hari ni. Betul ke Aimy pergi swimming? Best tak?? Sambil memandu, sambil bertanya dan beraksi ala dia berenang dan menyelam.. akhirnya terbit ketawa Aimy. Lega rasanya.. Selepas mengambil kakak-kakaknya di nursery, terus pulang ke rumah. Cik abang seperti biasa.. lambat lagi dan lagi.. huhu. Jadi serba tak kena aku bila Aimy asyik merengek. Diam dia bila melihat kakak-kakaknya menjamah roti dan biskut. Bila disuap teramat suka. Habis biskut, bising mulutnya marah haha. Makan roti kaya pula... abis sekeping ! Macam tak akan mahu makan nestum dah malam ni. Aku biar dia minum air masak kejap sesambil menonton 'Dewa Cinta' hehe. Tak lama Aimy merengek balik. Aduhai.. aku confirm dia nak susu dan nak TIDUR!

Mandikan, buatkan susu.. memang terus tidur!! Aduhai.. penat sangat la tuh. Tapi asyik terjaga-jaga mengigau dan menangis sekejap-sekejap. Hmm dah 2 malam begitu. Entah kenapa. Tapi bila dibawa naik ke bilik selepas jam 9 malam, aku rasakan badannya panas! Alahai demam pula ke Aimy?? Terus cari thermometer dan ubat demam. Confirm Aimy demam, 38.2C.. alahai patutlah merengek berganda hari ni dari sekolah lagi. Biasanya kalau mengantuk pun, dah sampai rumah baru merengek. Ni dari sekolah dah melalak.. huhu.

Harapnya Aimy cepat sihat, boleh pergi sekolah esok. Esok ibu ada training di Bangsar la pulak. Harap Aimy ok esok ke sekolah. Janganlah makin teruk demamnya.. huhu.

Eh lupa nak cakap, hari ni nampak Aimy bersih dan kemas jer. Hmm macam tahu-tahu jer teacher ni haha. Tapi tadi masa mandikan dia, banyaknya bintik merah di punggung dan kemaluannya.. alahai cian Aimy. Takut jadi teruk lagi jer. Tu pun aku control dengan ubat yang ada.. hmmm camne ek? Nak kena jumpa doktor ni. Esok lepas balik training, boleh la singgah klinik.. insyaAllah.. jangan aku lupa sudah huhu.

Aku macam nak cuba semula bagi Aimy buah betik untuk melawaskan pembuangannya. Tapi takut juga akan jadi asthma macam pernah berlaku dulu. Risau tengok dia yang memang sembelit dan susah nak membuang. Asyik terpaksa dibantu dengan ubatan...huhu sungguh takut tidak sihat usus nanti. Nak tukar lagi susu, entahlah.. dah rasa tak larat nak cuba lagi hal susu. Ni pun aku dah selang seli susu Dugro 123 ngan Sustagen Junior. Risau takut dia tak cukup zat..hehe. Kemudian, yogurt pun kerap aku bagi selain dengan air susu kultur... Nak bagi usus dia boleh keluarkan sendiri toksid yang ada.. Aduhai..

Beralih pada cerita Alesha. Isnin baru ni di sekolah Alesha diberi 2 suntikan imunisasi. 1 diberi suntikan di sebelah tangan kanan, dan satu lagi di kira. Kesian Alesha mengadu ianya berdenyut-denyut. Bertambah kesian, bila kesan lebam yang bengkak hasil gigitan Adani hanya berjarak 1cm dari tempat suntikan, berganda la sakit bengkak lebam tu. Timbul jer. Tak sempat ibu nak tuam.. Sempat bagi Alesha makan ubat demam dan selsema jer.

Adani pula, buat pertama kali aku begitu marah dengannya, begitu serius dan tegas lagak gaya dan suara aku terhadapnya. Kesian pula, setelah berulang kali dia tanyakan jenis soalan yang sama walau telah berulang kali juga diajar bagaimana untuk mencari jawapan, dia masih tak yakin dengan diri dan asyik minta aku tengokkan betul atau tidak... Lama-lama ibu yang tengah kesibukan dan kekalutan melakukan pelbagai kerja rumah dan uruskan AImy, menjadi amarah yang kuat sangat untuk dia. Alahai, maafkan ibu ek.. Penat rasanya asyik mengurus anak dan rumahtangga seorang diri sebaik balik dari pejabat. Dah tiada masa untuk berehat lagi... Cik abang pula, asyik lambat dan lambat, asyik ada jer kerja di pejabatnya yang perlu disiap hingga jam 10-11 malam.... dah la kerap juga kerja di hujung minggu. Tapi tu la, tak kurus gak aku.. hahaha. Tapi turun gak tau berat aku, seciput jer la kikikiki.

Aduhai, Aimy terjaga menangis lagi.. entah apa yang tak kena. BEransur dulu..

2 ulasan:

  1. Moga aimy cpt sembuh ye.. mesti best g swimming kan.. kalau si hasif tu la fav time dia kat sek..

    BalasPadam
  2. Terima kasih Azma..
    Yerlah.. Aimy pun dah suka tu hehe

    BalasPadam

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular