Ahad, 17 Oktober 2010

Istana Bambu..









Dah hampir 2 minggu Aimy demam.. Asalnya cuma selsema, kemudian sedikit batuk. Selsema dan batuk dah hilang.. demam tak hilang-hilang. 2 hari ni nampak kurang, kami bawa berjalan..Tapi sebenarnya dia masih demam. Tapi bak kata Dr Koshy, mungkin otak dia tak dapat membezakan suhu di luar dan badan dia.. dia bagai mengikut suhu persekitaran. Dah 2 minggu lebih cuaca begitu panas berbahang dan tidak hujan langsung. Nak tidur pun tak selesa berpeluh-peluh.

Sabtu malam ahad kami ke Pandan. Ke rumah adik ipar aku aka adik Cik Abg. Dia ajak datang ke rumah dia nak belanja makan. Tapi bukan di rumah katanya, di restoran. Cik abang pula dari pagi menghadiri kursus. Lewat petang baru selesai. Dengan jalan jem dan sebagainya, jam 8.30 baru sampai rumah. Terus dia mandi dan bersiap memandangkan tinggal dia seorang yg belum. Sampai di rumah adik ipar, keluarga abang ipar pun telah ada. Keluarga biras pula memang menetap bersama. Terus kami bersegera. Maklumlah ketika kami sampai saja dah 9.30 malam. Sementara nak keluar dari kawasan itu dah makan masa juga hehe.

Sungguh menarik suasana dan dekorasi Istana Bambu. Memang terpesona. Ada kolam ikan, ada sawah padi, sulaman buluh di mana-mana, ada surau yang sangat cantik, dan ada pilihan untuk makan di atas kerusi meja atau duduk bersila. Nampak esklusif juga. Makanan enak juga. Cuma ada sedikit terkurang tentang servis.. apa pun ok laa ke sana. Enjoy! Cumanya.. dah ramai-ramai gitu.. anak-anak bermain dengan sepupu-sepupu mereka. Mereka seronok melihat suasana...kolam ikan pasti menjadi tarikan anak-anak. Kami biarkan saja mereka nak melihat sekeliling. Tapi tak lama tu, Alesha dan Raif berlari ke arah kami. "Ibu... ibu.. Adani jatuh dalam air.. Ariana tolak dia.. betulll!!..." Aku leh relax tanya kat mana? (sebab biasanya Alesha suka gimmick hehe). "Kat depan sana" kata Alesha.. Pastu Raif cakap.. "cepatlah tolong adani".. Aku cakap kat cik abang.. suh tengokkan adani.. bibik pun pergi. Dengar Alesha cemas berkata lagi "cepatlah ayah.. kesian Adani lemas...". Aku diam jer menunggu mereka.. Tak lama nampak Ayahnya memimpin Adani dari jauh. KUYUP Adani..!! Menangis dia..terkejut sangat agaknya.. Nampak sangat satu badan basah, siap dnegan bag tangan yang disilang di badan juga basah. Alahai... kesiannyaaaa anak ibu. Aku suh bibik ambil Aimy, nak tengok Adani. Aku tengok dia kuyup sangat.. teruk dengan rambut pun ada daun bagai.. minta cik abg amik baju dalam kereta. Tapi baju spare yang aku bawa hanyalah baju tidur.. Tapi semua yang ada kata "tak apa baju tidur pun.. kesiann dia..." Cik abang putuskan nak bawa Aimy bersalin dekat kereta. Aku suruh dia cari bilik air/tandas.. tapi dah kalut begitu dia kata tak payah laa.. Nanti balik mandi. Maka aku lap jer badan Adani dengan wet tisu. Akhirnya segar semula Adani dengan berbaju tidur haha.

Ariana pula, mungkin kerana takut..dari awal dia dah menangis.. hehe. Ariana ni memang agak kasar. Kuat pula dengan badannya yang sasa dan berisi. Cumanya dia dah biasa di rumah seorang, jadi dia tak reti nak berkawan dan bersosial.. dia mudah cemburu.. cepat saja nak memukul atau mencubit semua orang. Walau Adani tua setahun darinya, tetapi memang kerap jadi mangsa buli Ariana haha. Tapi dah nama bebudak kan.. nak buat macam mana.. Kejap jer, kemudian semuanya kembali normal.. hehe.













Ketika balik, tak semena kami diajak tidur di rumah adik ipar. Beriya abang ipar pujuk.. ajak lepak ramai-ramai di rumah adik ipar..hehe. Ngan sehelai sepinggang.. kami setuju..ahaks.

Tengah malam baru sampai di rumah adik ipar. Bertukar baju yang diberi pinjam. Semua melayan tv. Dalam jam 3 pagi Adani mula batuk-batuk.. Ini perkara biasa buat dia. Sampai dia sendiri yang menyatakan.. "adani tak makan ubat ke malam ni ibu". Yerlah mana bawa ubat dia. 3 kali adani terjaga batuk kuat.. Kali ke 2, siap suhu badannya pun melonjak tinggi. Alahai demam pula dia. Demam terkejut agaknya. Puas kami mencari ubat dalam rumah adik ipar. Tak ada pula ubat demma. Maka cari pula tuala kecik, basahkan.. terus lap-lap adani.. dan letak tuala basah tersebut atas kepalanya. Aimy pun dedar, tapi masih ok. Cuma dia kejap-kejap mengihau. Biasalah bukan tempat tidur dia hehe. Itu pun mudah dia tidur hehe.

Memang tak tidur aku menjaga anak demam.. 2 org pulak tu. Dengan perut aku sendiri asyik menolak angin. Apa pun, alhamdulillah bila pagi menjelma.. demam Adani kebah sendiri.. Memang laa demam terkejut haha. Selepas makan 2 das, kami balik.


Oh lupa nak cerita.. aku dapat maklumat ada Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) yang di bawah JKM ada berdekatan kami di Seksyen 19 Shah Alam. Wah sungguh ku tak sangka. Tapi aku cuma dapat alamatnya, tiada nombor telefon. Nak kena tinjau ni...betul ke wujud? takut tak wujud pula.. PDK ni antar alternatif aku untuk program EIP Aimy nanti.. insyaAllah moga dipermudahkan dan ada rezeki Aimy nanti.

Satu lagi.. keluar lagi cerita Aimy dalam majalah.. tapi cerita hanya pasal mata Aimy cam dulu juga. Kali ni dalam Majalah Mingguan Wanita. Entah kenapa, kali ni lagi ramai yang menyatakan mereka melihat aku di dalam majalah.. Mungkin lebih ramai pembeli agaknya.. hehe. Tak kisahlah, aku memberi persetujuan untuk cerita itu dikeluarkan bukan untuk cari publisiti, glamor atau apa saja.. ia sekadar berkongsi cerita dan pengalaman pada yang sama-sama senasib denganku.. dan mungkin pada awalnya dulu hanya menolong anak sedara makcik aku mencari bahan. Itu saja. Janganlah ia disalahertikan. Apa pun, kali ini aku tak membelinya.. aku dapat naskah keluaran cerita Aimy itu percuma. Ada yang tanya, aku dapat bayaran ke?? Oh tidak sama sekali.. Tidak pernah Karangkraf membayar sepuluh sen pun kepada aku melainkan aku mendapat 1 naskah majalah NUR bulan Januari dan 2 majalah minggu wanita yang terkini diberi oleh wartawan yang terbabit mengeluarkan cerita Aimy.

Ok.. tempek gambar sikit..

3 ulasan:

  1. semoga semuanya baik buat tika sekeluarga... thanks sebab drop by kat blog kak min. tolong doakan Mawaddah kami...

    BalasPadam
  2. salam ziarah.

    Put baru disini. Put pernah ke PDK seksyen 19 tu. Put rasa baik lah akak pergi tinjau dan tengok dulu.

    BalasPadam
  3. Kak Min, amin... terima kasih banyak2. Saya pun mendoakan mawaddah akan terus sihat sentiasa.. doakan juga utk aimy..

    Put, kenapa put? ada yg tak berapa bagus ke? Bagitahulah.. mungkin bila pergi nanti boleh saya buat penilaian. Selain Sek 19, di mana lagi terdekat ya?

    BalasPadam

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular