Sabtu, 29 Mei 2010

Sepetang di 16 Puncak Jalil




Malam semalam lagi aku sms sahabatku Linot, sementelah cik abang ku bertanya bila nak melawat Anjang? Aku bertanyakan Linot, mereka sekeluarga ada di rumah ke esok (Jumaat)? Kami nak datang melawat Anjang kiranya boleh dan diizinkan. Tapi sms aku tak berjawab. Pagi Jumaat baru Linot menjawab sms. Rupanya dia tak perasan bateri handphone-nya kong dan ada sms masuk. Mereka ada di rumah, tak ke mana dan boleh saja kalau kami nak datang. Sebaik dapat keizinan untuk menziarah sahabat, baru aku sms kengkawan Kelab Isteri KMC/MDC yang mana mengenali Linot kut-kut ada yang nak follow sekali.

Tepat jam 4 petang, kami keluar rumah. Dari nak sampai awal, jadi lambat bila hujan ribut di kawasan Bukit Jalil menyebabkan kami terlepas susur U-Turn berdepan TPM. Nak mencilok secepat mungkin tak dapat bila jarak penglihatan amat tidak jelas. Maka terpaksa terus dan try & error masuk ke lebuhraya. Alhamdulillah walau ada sedikit tersasar, kami dapat berpatah balik. Aduhai.. kalau tak risau sebab dah janji dengan kawan-kawan yang confirm untuk jumpa di rumah Linot jam 4.30petang hehe. Allah permudahkan, kami sampai ke depan rumah linot tepat masanya hehe.

Tena aka Ayu sampai dulu, tapi dia tunggu takmo turun lagi sebab anak2nya tidur. Payah nak keluar dalam hujan yang sangat lebat. Kami sampai, berpusing serba tak kena nak parking mana haha..Mula bebetul depan pagar linot, tak jadi rasa cam senget sangat kereta bila parking melintang haha.. turun balik.. Bebel cik abang aku, bila suruh alih kereta ke depan sikit. Sudahnya dia parking dekat bucu depan simpang rumah Linot, bertuah tul. Malas nak layan, selamber keluar dalam hujan ribut dan ajak Alesha berpayung bersama. Masa aku tengah kalut-kalut parking tu, Intan pula parking kat depan umah linot hehe. Pastu Tena park belakang keta intan. Dah 10 min kami 3 keluarga masuk rumah, Reen pula sampai. Reen selamat tak kena hujan ribut.. Aku kuyup seluar hahaha.

Seperti biasa Zafri penyambut tamu yang cukup ceria dan telah bersedia dengan apa yang disuka oleh kawan-kawannya. Rupanya dia dah menanti cukup lama untuk menerima tetamu kata mamanya hahaha. Cute sungguh budak bulu mata lentik ni.. Bercakap tak berhenti, asyik suruh kawan-kawannya (anak-anak kami) main.. Dia nak berkawan.. Sunyi dan boring katanya..haha. Kelakar tul..!! Sekejapan Alesha yang benarnya dah tertidur dalam kereta, mamai... cergas bila berjumpa Zafri.. Kena GU..! Huh teringat mereka main api berdua masa open house linot last year.. bertuah tul budak berdua tu haha. Adani pun tak malu bila dengan Zafri. Kalau tak sakan takmo kawan haha. Anak-anak Intan jer yang tak jauh berganjak dari mamanya, budak-budak lain semua follow zafri memunggah stok mainannya. Sampaikan Akief pun leh kami tak perasan mana hilangnya, rupanya dok dalam stor mengadap mainan kekekkee.

Anjang lambat keluar dari bilik. Rasanya dia tengah solat Asar masa kami sampai. Linot pula sibuk menghidang air serta kek-kek, maruku dan limau buat kami. Susah-susah jer Not.. kami datang bukan untuk makan... takyah susah-susah... Lain laa masa open house dulu, memang datang untuk makan kekekke. Anjang keluar jer, geng lelaki berkumpul kat tempat cik abang aku duduk. Di depan TV. Geng perempuan aka isteri-isteri semua di kerusi empuk..kekeke. Borak cam biasa mula tu.. PAstu mula bicara hal anjang bila ada yang bertanya. Sikit-sikit keluar cerita. Kami lebih banyak mendengar... Asyik..! Terkadang diganggu juga dengan gelagat anak-anak yang ada saja halnya..hehe.

Masa Anjang keluar bilik, ku sapa ringkas. Ku tenung sebentar ke wajahnya. MULUS.. SUCI BERSIH!! Segar jer wajahnya. Dagunya makin juring tajam, muka nampak semakin panjang, dengan badan yang makin sekeping.. perlahan dan tenang dia menuju ke cik abang yang sedang menanti di depan tv. Tak lama, dia bangun menjemput suami Tena, suami Reen dan suami Intan yang masih di luar. Mereka tak masuk sebab menurunkan air hujan di badan dan merokok, tapi mungkin segan sebab tak nampak anjang lagi sebelum tu.

Tenang Linot dan Anjang menjawab soalan dan berborak.. Teratur tersusun ayat dan bahasa.. Sungguh melambangkan ketenangan yang mungkin mereka rasa. Tapi memang lain sangat dari Linot yang sentiasa ceria, keloloh-gila-gila, asyik betui tudung, riang ria, bergurau senda.. Walau dia tidak reti menangis, nampak jelas kesedihan dalam ketenangannya. Semakin matang, tidak lagi kebudak-budakan. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Tapi apa sebenar di hati dan fikiran mereka, Allah sahaja yang tahu.

Pancreatic Cancer bukan suatu mainan. Ia sememangnya serius. Mereka sampai ke Kepong mendapatkan ubat hemeopathy untuk Anjang. Telah beberapa tempat mereka kunjungi untuk berubat sebelum memulakan pengambilan ubat hemeophaty. Urusan Chemo ditangguhkan dulu.

Dikhabarkan, Anjang terus berhenti merokok setelah dia sakit-sakit di bahagian perut. Ketika itu dia belum tahu lagi penyakitnya. Pengambilan nescafe 3 in 1 juga terus dihindar. Tambah pula kini mengambil ubat hemeophaty, memang tidak dibenarkan pengambilan kafein dan sebagainya. Sebemban ulaman disediakan Linot buat suami tercintanya hehehe. Baru aku bercadang nak bawakan buah tangan ulaman, tapi sayang Fresh MArt kat rumah ini pula dah tak berapa segar sangat ulaman yang ada kekkee. Melenggang jer pergi menziarah orang sakit, tak shenonoh tul kami kekeke.

Sesekali kami keluar tajuk, biar Linot tidak terlalu ditumpukan dengan hal yang berat itu. Hal anak-anak yang menjadi topik gantinya. Linot dan Anjang sedang putuskan jalan terbaik untuk cuti dan mc anjang dan linot, dan bagaimana untuk berurusan hal berubat dan kerja yang masih diperlukan. Mungkin Anjang akan bercuti dan berubat, atau sesambil berubat tetap bekerja bagi tidak menumpukan ingatan dia pada penyakitnya.. Semangat perlu kuat, tidak boleh dilayan sakit itu. Tapi itupun kalau Anjang mampu kata Linot. Tengoklah macam mana. Sebab Anjang memang sakit, kadang terasa kuat sangat sakit dalam perutnya. Linot pun ada juga alternatif untuk cuti separuh gaji menjaga Anjang buat sementara ini. Tapi itu semua belum diputuskan sebaiknya. MAsih dalam perbincangan katanya.

Keluarga Anjang banyak membantu mencari maklumat dan mengusahakan Anjang dibawa berubat. Ramai teman-teman dari zaman belajar sampailah ke zaman bekerja yang membuat solat hajat dan bacaan yassin untuk Anjang. Syukur mereka ramai yang sayang. Semoga Allah memberi keajaiban yang dapat memulihkan sepenuhnya penyakit Anjang.

Ikutkan banyak yang diceritakan Linot, tapi tak mampu aku nak nyatakan di sini. Sesungguhnya ketabahan mereka buat aku juga kuat tak leleh..hehe. Sehingga cerita ini ditaip, aku tetap tak leleh ...berbanding semalam, kelmarin.. hati aku tak lepas dari kesayuan bila teringatkan Linot dan Zafri.

Untuk Linot, insyaAllah segala pilihan, jalan, usaha, doa, munajat dan tawakal kalian akan dipelihara dan dibawah petunjuk Allah swt. Aminnnn. Tabah sahabat!!


Linot, aku perasan T-shirt kau pakai.. TOKIO HOTEL!!!! hahaha

3 ulasan:

  1. ishh..napa aku lak tiba² leleh nii..huhuh..

    rugi lak x dapat join korang smlm. x baca sms 1 hal..abg adie keje dah 2 hal. balik kul 5++..kul 8 aku keje lak...ermm..tadak rezeki lg nak jumpa korang..

    abg adie ada gak sebut² nak g nengok anjang..tp x tau lg..maybe ari neh ker..esok ker..x tau lg..malam ni aku keje lagik. ari nih pon abg adie keje..tp hapday jek aaa..nengok arr camner.

    BalasPadam
  2. weii aku main taip jer dalam keadaan ngantuk tu.. sebolehnya taknak buat kisah ni jadi sedih..haha. Aku pun cool masa tulis citer ni. Tapi melodi lagu Anang ni (bukan liriknya) buat aku sayu laks huhu...

    Jangan sedih diya.. Kita harus bantu mereka untuk kuat..!

    Tapi aku baru pasan banyak salah ejaan aku taip hahahha... dah laa ngantuk, paksa diri utk menaip, pastu main upload jer. Gambar2 tu alesha yang amik.. Aku benarnya teringan nak amik gambar mereka.. tapi tak sampai hati pula...

    BalasPadam
  3. kak diya/kak tika

    lis pun tak dapat nk join sbb taim tu dah on da way ke terengganu...memang berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul...semuga anjang, linot dan zafri semakin kuat dalam menghadapi dugaan ini...ameen

    BalasPadam

Letakkan apa jua rasa hatimu terhadap tulisanku

Catatan Popular